11 reštauračných trikov, ktoré vám žiaden čašník neprezradí

Majitelia reštaurácií sa starajú nielen o to, aby ste sa znova vrátili práve do ich reštaurácie, ale aj to, aby ste si objednávali jedlá, ktoré chcú oni.

Preto sme sa rozhodli prezradiť vám štandardné triky, ktoré používajú reštaurácie, aby ste minuli čo najviac peňazí pri objednávaní jedál.

Menu, kde si každý nájde niečo podľa svojho vkusu

Všimli ste si, že v takmer každej reštaurácii sú vegetariánske jedlá? Dobrá reštaurácia sa vždy postará o to, aby žiaden zákazník neodchádzal hladný. Napríklad každé menu má jedlo nutrične bohaté pre veľkých jedákov a i to, kde sa na tanieri len sem tam niečo potuluje pre tých, ktorí toho teda príliš nenajedia. Jednoducho, z každého rožku trošku.

[hana-code-insert name=’inline ad‘ /]

Hudba v pozadí

No je vedecky dokázané, že ak v pozadí hrá zvučná a nerušivá muzika, človek je schopný zjesť jedla viac, ako keď sedí v úplnom tichu. Najideálnejšia je vraj hudba klasická, ktorá nás núti utratiť až o 10% viac, ako sme pôvodne mali v pláne a to z celkom prostého dôvodu – pri počúvaní tejto hudby nám totiž záhadne rastie sebavedomie a zrazu máme pocit, že sme omnoho viac finančne zabezpečení, ako je tomu v skutočnosti. Hudba môže byť tiež upravená na konkrétne účely: francúzsky šansón je najlepší pre predaj vín a írska ľudová hudba je skvelá pre pivo.

Navýšenie o 10%

Väčšine klientov nevadí, že nechá za jedlo o sedem až desať percent viac ako sme pôvodne plánovali. Preto väčšinou omáčky a rôzne iné prídavky stoja zhruba 10% z ceny hlavného jedla.

Prehľadné menu

Príliš veľa jedál v ponuke, ktoré spolu na prvý pohľad vôbec nesúvisia, zákazník je potom zmätený. Poradca v oblasti gastronómie Aaron Allen hovorí, že vložením chaotického menu do rúk zákazníka ho vlastne trápite, lebo sa cíti neuspokojený a premýšľa, či sa skutočne rozhodol správne, že zavítal práve sem.

Ľudia si taktiež myslia, že reštaurácie nie sú schopné uvariť položky z objemného menu všetky chutne. Preto sú tie najlepšie jedálne lístky tie najjednoduchšie – napísané na jednom papieri.

Pozitívny prístup čašníkov

Čašníci vedia, že klienti ocenia, ak začnete rozhovor zdvorilostnou frázou, aj keď je to len o dobrom počasí. Tringelty sa zvyčajne zvýšia o tretinu, keď zákazník vidí zo strany obsluhy, a teda aj reštaurácie, ktorú v ich očiach zastupuje, záujem.

Reštaurácia s príbehom

Cieľom reštaurácie je vystúpiť z radu. Jednoduchý príklad: jedna reštaurácia má šéfkuchára, ktorý pozná tajomstvo jedinečných poľských šišiek, zatiaľ čo iná reštaurácia jednoducho vyrába šišky. Predsa to len znie dôveryhodnejšie, ak máme tajný recept na šišky.

„Extra“ ponuka

Už ste si pravdepodobne všimli, že keď si niekde objednávate kávu, čašník sa vás zvykne opýtať: „Veľkú?“ a pri tom súhlasne kýve hlavou. A vy pritakáte, lebo to znie veľmi logicky, hoci to vôbec nebola objednávka, ktorú ste pôvodne plánovali spraviť. A kým si uvedomíte, čo ste vlastne spravili, je už dávno neskoro. Okrem toho sú často dvojité porcie nazývané „štandardné“ a tie normálne „malé“, čo taktiež výrazne nabáda zákazníka ku kúpe toho väčšieho.

Šéfkuchárova reputácia

Reputácia šéfkuchára môže byť kvalitným základom celej reštaurácie – samozrejme, ak nejakú má. No už len samotné slovné spojenie „špecialita šéfkuchára“ v nás evokuje čosi netradičné. Tento pokrm na jedálnom lístku vystúpi o to viac, keď ho príde šéfkuchár odprezentovať osobne. V niektorých reštauráciach sa dokonca čašníci prezliekajú za kuchárov a chodia jedlá takto prezentovať.

Marketingový ťah pre čuchové bunky

Vôňa je veľmi silným aspektom, ktorý ovplyvňuje našu myseľ. Aj keď máme striktný plán, ktorý hodláme dodržať, aróma ho dokáže prekabátiť. Napríklad vanilka a škorica sú vône, ktoré rapídne zvyšujú záujem o sladké dezerty, zatiaľ čo závan slaniny nabáda ľudí k objednaniu bohatých raňajok. V gastronomickom odvetví je taktiež hojne využívaná levanduľa, ktorá zákazníka uvoľní a zrelaxuje, čiže nemá dôvod sa niekam ponáhľať.

Odpratávanie špinavého riadu

Nie je dvakrát príjemné sedieť za stolom zaprataným špinavým riadom, je to taktiež veľmi dobrá marketingová stratégia. Keď čašník odnesie špinavý pohár zo stola hneď ako sa dá, zákazník nemá šancu vidieť, čo všetko si už objednal, a teda nemá pocit, že už utratil príliš veľa.

Manipulácia čašníkom

Keď chce váš čašník získať vyššie sprepitné, presne vie, ako to urobiť. Buď vám výdavok donesie v úplne drobných minciach alebo bude preč príliš dlho dúfajúc, že to napokon vzdáte, a či vám donesie mince totálne špinavé, ktorých sa nebudete chcieť dotknúť.

Tieto praktiky sa však považujú za lacné a v slušných podnikoch na úrovni sa nepoužívajú.