Dokonca aj skúsení vodiči nie vždy vedia všetky možnosti alebo maličkosti, ktoré môžu uľahčiť jazdu. Ukážeme vám, ako sa cítiť v pohode pri jazde, naučiť sa vyhnúť nebezpečným situáciám a stať sa istým vodičom.
Parkovanie pomocou okien a zrkadiel
Pri kolmom parkovaní zastavte, akonáhle uvidíte obrubník pod bočným zrkadlom. Týmto spôsobom bude vzdialenosť medzi vozidlom a obrubníkom minimálna a vyhnete sa poškriabanému nárazníku.
Pri paralelnom parkovaní prilepte kúsok farebnej pásky na spodok čelného skla. Zastavte, keď sa značka zhoduje s obrubníkom. Je lepšie paralelne zaparkovať v opačnom smere: tak je obrubník viditeľný v bočných zrkadlách, takže pri ňom nebudete príliš blízko.
Naučte sa cítiť, kde sú kolesá
Ak chcete byť schopní vyhnúť sa výmoľu na ceste a nepoškriabať vaše puklice pri parkovaní, musíte sa naučiť cítiť, kde sú kolesá. Vezmite prázdnu plastovú fľašu, postúpte po nej nohou a položte ju na cestu. Následne praktizujte jazdu raz ľavým a raz pravým kolesom. Otvorte okno, aby ste počuli zvuky fľaše.
Skontrolujte, či sú všetky vaše zrkadlá nastavené správne
Ak vaše zrkadlá nie sú nastavené správne, dosiahnete tzv. mŕtvy bod. Mŕtvy bod je časť cesty, ktorú nevidíte, takže hrozí, že si nevšimnete auto, ktoré cestuje v susednom dopravnom pruhu. Aby ste odstránili mŕtve miesta, upravte bočné zrkadlá tak, aby ste v nich nevideli váš automobil. Ak chcete skontrolovať, či ste mŕtvy bod odstránili, prejdite v opačnom smere okolo iného zaparkovaného vozidla a pozrite sa do bočného zrkadla. Akonáhle je mimo obraz, mali by ste to vidieť s periférnym pohľadom.
Spätné zrkadlo musí byť nastavené tak, aby bolo možné úplne vidieť zadné okno vášho vozidla. Pri nastavovaní zrkadiel by ste mali byť v normálnej polohe vodiča.
Po jazde po kalužiach vody, brzdy vysušte
Dokonca aj pred najmenšími kalužami radíme radšej spomaliť a prejsť cez ne hladko bez manévrovania alebo meniacej sa rýchlosti. Ak idete rýchlo, existuje hrozba, že sa do zapaľovania dostane voda a zastaví sa motor. Okrem toho môže začať aquaplaning – to znamená, že auto stráca trakciu a stratíte nad ním kontrolu.
Po prechode cez veľkú kaluž nemeňte rýchlosť. Najprv vysušte brzdy: stlačte plynový pedál a niekoľkokrát stlačte brzdový pedál. Trenie spôsobuje teplo, takže sa voda odparuje z brzdových doštičiek.
Dajte pozor na manévre pred vami jazdiacich vyšších vozidiel
Dávajte pozor nielen na auto priamo pred vami, ale aj na tých, ktorí sú ďalej po ceste. Vodiči vyšších vozidiel (nákladné vozidlá a autobusy) vidia situácie na ceste oveľa jasnejšie. Ak začnú meniť jazdné pruhy naraz, je pravdepodobné, že videli automobilovú nehodu alebo iný druh blokovania. Postupujte podľa vzoru a zmeňte aj jazdné pruhy.
Ak sa auto nespustí, zapnite svetlá
Niekedy v zime sa vozidlo jednoducho nezapne na prvý pokus. Skôr ako to vyskúšate, zahrejte batériu auta tým, že zapnete svetlá. Rádio alebo indikátor môžu fungovať tiež.
Spustite spätné zrkadlo v noci
Mnohí vodiči nevedia, že štandardné spätné zrkadlo má 2 režimy: denný režim a nočný režim. Aby ste sa vyhli oslepeniu autom za vami, zmeňte uhol zrkadla.
Zapnite klimatizačnú jednotku
Aj keď klimatizačné zariadenie nepoužívate (napríklad v zime), pravidelne ho zapnite na krátku dobu. V opačnom prípade chladiaca kvapalina vytečie a rúry budú suché.
Pravidelne používajte ručnú brzdu
Dokonca aj vtedy, keď nerobíte uholné parkovanie, pravidelne používajte ručnú brzdu, aby ste ju udržali nažive. Jedinou výnimkou je veľmi chladné počasie. Za takýchto podmienok by ste sa mali vyhnúť používaniu ručnej brzdy, aby sa brzdové doštičky nezmrazili.
Ak auto v susednom pruhu spomalí, postupujte rovnako
Ak vidíte, že auto v susednom pruhu spomaľuje, mali by ste urobiť to isté. Je pravdepodobné, že vodič chce pustiť chodca alebo zviera.
Nenechajte sa oklamať ilúziou nízkej rýchlosti
Na rovnej ceste sa zdá, že rýchlosť je 2 krát nižšia než v skutočnosti. Ak rýchlosť nezredukujete predtým, než začnete bočiť, môžete dostať šmyk.
Počas státia nenatáčajte kolesá
Je nebezpečné natáčať kolesá predtým, než sa vôbec pohnete. Musia byť v počiatočnej polohe. Ak do vás zo zadnej strany narazí iné auto, môžete byť hodený do opačného jazdného pruhu, kde hrozí zrážka s inými autami.