Úvod Tipy a Triky Dajte CHRÁPANIU ZBOHOM! Jednoduchý trik vráti mier do vašej domácnosti

Dajte CHRÁPANIU ZBOHOM! Jednoduchý trik vráti mier do vašej domácnosti

Chrápanie, čiže hlasné dýchanie, je podľa lekárov častá porucha spánku. Nepríjemné zvuky vydáva približne 25 percent mužov a 15 percent žien. Existuje celý rad rád, ako si od chrápania uľaviť. Aj keď niektoré z nich nie sú príliš spoľahlivé, môže sa stať, že práve u vás zaberú.

Ničí partnerský život a ohrozuje zdravie

Chrápanie je problém ovplyvňujúci život nejedného z nás; problém, ktorý sa dotýka zdravia, ale aj partnerských vzťahov. Všetci vieme, že najlepším oddychom pre človeka je zdravý neprerušovaný spánok a práve ten býva chrápaním často narušovaný.

1. Nespite na chrbte

Rad ľudí prestane chrápať, keď sa otočí na bok. Ak máte tendenciu sa vracať späť na chrbát, môže vám pomôcť mať na chrbte pyžama kapsičku: potom si už určite ležanie na tejto časti tela neužijete.

2. Udržujte si optimálnu váhu

Pokiaľ máte kilá navyše, zabojujte a zbavte sa ich, môže vám to tiež uľaviť od chrápania.

3. Obmedzte konzumáciu alkoholu

Minimálne dve hodiny pred spaním nepite alkohol a neberte sedatíva. Tieto látky uvoľňujú svaly a tým môžu zvýšiť riziko chrápania.

4. Dbajte na spánkovú hygienu

Choďte spať pravidelne, naplánujte si aspoň 7 až 8 hodín spánku, v spálni udržujte odporúčanú teplotu (do 20 stupňov) a zvlhčujte a čistite tu vzduch, pravidelne vetrajte.

5. Spite “vysoko”

Zdvihnutá horná časť postele (tak o 10 cm) alebo niekoľko vankúšov pod hlavou, môže dýchanie v spánku uľahčiť. Existujú tiež špeciálne tvarované vankúše, ktoré sľubujú, že môžu od chrápania uľaviť.

6. Vyriešte upchatý nos

Ak je príčinou chrápania prekážka v dýchacích cestách, oslovte so žiadosťou o pomoc lekára: môže vám odporučiť napríklad nosový sprej na chronickú nádchu alebo operáciu prípadného fyzického problému, ktorý bráni vzduchu prúdiť nosom.

7. Uľahčite si dýchanie nosom

Ak vás trápia “len” zvuky a nie spánkové apnoe, môžete skúsiť použiť nalepovacie pomôcky, ktoré pomáhajú udržať otvorený priechod nosom (pásky, ktoré “rozťahujú” nozdry od seba a podobne).

8. Skúste prírodné prípravky

V lekárňach i obchodoch s bylinkami môžete nájsť rôznych pomocníkov proti chrápaniu: spreje do krku aj nosa, čaje, tablety či kapsule, masážne oleje, éterické oleje a tak ďalej. Lekári sú skeptickí, ale ktovie, možno práve vám niektorý prípravok pomôže.

9. Posilujte svoj dych

Na internete nájdete odporúčané cvičenie na “vypracovanie” svalov hrdla a krku. Podľa odborníkov vraj môže pomáhať aj spev alebo hra na niektoré dychové nástroje (didgeridoo, hoboj a podobne). Pomôcť vám môžu aj dychové cvičenia.

10. Ak nič z toho nepomáha, zájdite za lekárom

Predovšetkým ak chrápete bez ohľadu na polohu, v ktorej spíte, alebo ak chrápete tak, že zobudíte aj sami seba, nemali by ste návštevu lekára odkladať. Predovšetkým pri spánkovom apnoe je potom návšteva vyložene nevyhnutná. Lekár môže odporučiť napríklad prístrojové riešenia (stroj CPAP – masku, ktorá sa pripevní na tvár a tlakom pomáha vzduchu prúdiť do pľúc) alebo operáciu (rôzne postupy odstraňujúca tkanivo z mäkkého podnebia alebo implantáty, ktoré mäkké poschodie spevňujú).