Úvod Životný štýl Štyri rady odborníkov, ako získať krajšie a zdravšie telo. Navždy!

Štyri rady odborníkov, ako získať krajšie a zdravšie telo. Navždy!

Chceli by ste zoštíhliť a spevniť postavu, celkovo žiť trochu zdravšie? Zoznámte sa so štvoricou osvedčených tipov nutričných poradcov, fitnes trénerov i profesionálnych športovcov a urobte niečo pre svoju figúru a zdravie zároveň. Začiatok leta je pre takúto zmenu priam ideálne.

Vďaka krásnemu počasiu trávime viac času v pohybe na čerstvom vzduchu a v horúcom letnom počasí si aj bez premáhania v reštaurácii objednáme radšej šalát než napríklad sviečkovú s knedľou. Leto je preto skvelá príležitosť na formovanie postavy a dobrou správou je, že nám to pôjde nielen ľahšie a prirodzene, ale tiež bez držania všelijakých drastických diét a detoxikačných kúr.

Mnoho ľudí stratí roky tým, že sa snaží nájsť tajomnú formulu k vysnívanej postave. A jediné, čo vo výsledku nikdy neskúsili, je jesť zdravo a pridať nejaký pohyb.

Zabudnite preto na všetky zázračné diéty v podobe tabletiek na chudnutie, koktailov, náplastí alebo dokonca pyžám. Rezignujte na delenú stravu, detox, sacharidové vlny aj odvodňovacie procedúry. Ak sa chcete cítiť dobre a zároveň si vylepšiť postavu, zamerajte sa radšej na nasledujúce: vyvážený jedálniček, pravidelný pohyb (počíta sa do neho akákoľvek fyzická aktivita, tzn. napríklad aj práca na záhrade, neustále behanie za deťmi a pod.), správny pitný režim, spánkovú hygienu a tiež čas na odpočinok. Práve táto kombinácia je totiž podľa odborníkov jedinou “zázračnou diétou”, ktorá skutočne funguje.

1. Jedálniček alfou a omegou

Dobrá správa na začiatok: ak chcete zmeniť svoju postavu k lepšiemu, nemusíte otrocky počítať kalórie, skôr jesť celkovo zdravšie. Ostatne rad ľudí dokáže výrazne schudnúť už len tým, že vyradí z jedálnička nezdravé potraviny. Aké to sú?

  • Všetky druhy sladkostí, zákusky a torty, vyprážané produkty, údeniny, sladené nápoje, sladené kávy a čaje, džúsy, majonéza, čipsy, biele pečivo, údeniny, salámy s nižším podielom mäsa, ochutené či dosladzované jogurty, tavené syry, dohusťované omáčky a pokrmy pripravované z nekvalitnej múky, alkoholické nápoje aj vysokofruktozové sirupy.

A aké potraviny by ste si podľa neho naopak mali dopriať? Z tých najčastejšie konzumovaných sa jedná o nasledovné:

Zdravá strava ako základ.
Zdravá strava ako základ.

Mäso, ryby a morské plody, vajíčka, biele jogurty, syry (cottage, olomoucké syrečky, mozzarella), ryža, zemiaky, sladké zemiaky, bulgur, pohánka, amarant, quinoa, ražné cestoviny, šošovica, ražné pečivo, knäckebrot, kešu, mandle, para, lieskové orechy, vlašské orechy, ľanové semienko, tekvicové semienko, slnečnicové semienko, avokádo, sezamové semienko, šalvia, vysokopercentné salámy, všetky druhy čerstvej a tuzemskej zeleniny alebo tej z overených zdrojov, ovocie (v rozumnom množstve), konzervované tuniaky, kvalitné oleje (olivový, repkový, kokosový).

Všeobecne potom možno považovať za zdravú potravinu vlastne úplne každú, ktorá nie je priemyselne spracovaná a nemáte na ňu alergiu alebo intoleranciu.

Správne usporiadaný jedálniček hrá v snahe o štíhlejšiu postavu zásadnú úlohu. Podľa odborníkov ovplyvňuje mieru vášho úspechu dokonca až z 80%. Keď si k tomu ale ešte zamilujete nejaký druh pohybu, máte úplne vyhraté.

2. Šport ako zábava

Prečo? Vždy je lepšie vybrať si pohyb, ktorý vás naozaj baví. Nebudete sa doň musieť nútiť, pohyb si viac užijete, vydržíte u neho a vlastne ani nebudete mať pocit, že na sebe tvrdo makáte.

Pokiaľ si cestu k športu ešte len hľadáte, podľa odborníkov na krásne telá nemusíte príliš riešiť, či je pre vás výhodnejšie zamerať sa tzv. na kardio aktivitu alebo skôr na posilňovanie. Každý šport je rozhodne lepší, než nerobiť nič. Ak ale chcete formovať postavu naozaj efektívne a zároveň vidieť výsledky čo možno najrýchlejšie, stavte – a pre mnohé ženy možno trochu prekvapivo – radšej na posilňovanie.

Silový tréning má mnoho výhod. Ženám pekne vytvaruje postavu, u mužov dôjde k nárastu svalovej hmoty. Zároveň vám zaručí najvyšší kalorický výdaj, zlepší držanie tela a celkovo prospeje vášmu zdraviu – posilní kosti a kĺby (pri správnej technike), imunitu, kardiovaskulárny systém a dokonca zvýši kvalitu vášho sexuálneho života.

Nech sa už ale nadchnete pre akýkoľvek druh pohybu, skúste sa nesústrediť iba na neho, ale pokiaľ možno, striedajte ho aj s inými aktivitami. Odborníci odporúčajú kombinovať silový tréning s kardio, prípadne občas vyskúšať ďalšie druhy športov. Akákoľvek takáto zmena telo opäť naštartuje a vyhecuje k spaľovaniu kalórií aj budovaniu svalovej hmoty. Inak si telo čoskoro zvykne na stále rovnaký druh pohybu aj jeho rovnakú intenzitu a pre vás potom bude ťažšie a ťažšie formovať pomocou neho svoju postavu.

3. Spánok, odpočinok a duševná pohoda

Častou chybou začiatočníkov paradoxne býva aj pretrénovanie a málo spánku. Kvôli nedostatku spánku bude totiž telo unavené a začne si tuk ukladať takzvane na horšie časy. Nehľadiac na to, že ako nevyspatí toho omnoho viac zjete, pretože budete mať potrebu brať energiu z iných zdrojov ako je spánok, teda z jedla.

Kvôli absencii spánku dochádza k úbytku svalovej hmoty a k zníženiu schopnosti tela redukovať tukové zásoby.

Telo sa musí dostatočne zregenerovať, aby mali svaly príležitosť a čas k rastu. Pokiaľ na odpočinok a spánok rezignujete, nebude mať cvičenie a posilňovanie na telo potrebný efekt. Organizmus sa dostane do stresu a akejkoľvek snahe o premenu k lepšiemu sa začne brániť.

Dôležitosť pitného režimu.
Dôležitosť pitného režimu.

4. Voda nad zlato

Aby bola zostava základných faktorov ovplyvňujúcich úspešnosť chudnutia kompletná, nemožno opomenúť ani pitný režim. Je nutné prijímať tekutiny nielen v správnom množstve (minimálne 30-40 ml na 1 kg hmoty, v prípade obéznych ľudí potom 1 kg aktívnej hmoty), ale aj v správnej forme.

Dodržiavať pitný režim ale rozhodne neznamená, že by sme sa mali “prepiť”. Nadmiera prijatých tekutín môže zaťažiť obličky alebo skomplikovať tráviace procesy.

Je dôležité piť v priebehu celého dňa a pitný režim prispôsobiť aj fyzickej záťaži. Pri zvýšenej aktivite samozrejme pite viac. Priemerne človek za deň vypije okolo dvoch litrov vody, ale je to individuálne. Veľa vody totiž človek prijme napríklad z ovocia. Ak budete málo piť, prejaví sa to nielen na neúspechu v chudnutí, ale samozrejme na celom organizme. Pleť bude napríklad vysušená a rýchlejšie sa na nej začnú vytvárať vrásky.