Úvod Zaujímavosti Tieto “prešpekulované” marketingové ťahy používa každé obchodné centrum: Určite dostali už aj...

Tieto “prešpekulované” marketingové ťahy používa každé obchodné centrum: Určite dostali už aj vás!

Nakupovanie je často naozajstným peklom! Nie kvôli tomu, že by sme nezohnali to, čo sme potrebovali, ale skôr kvôli tomu, že väčšinou kúpime veľa zbytočností, ktoré nepotrebujeme. A prečo vlastne? Pretože boli v zľave a pretože sa s nami predajcovia poriadne zahrávajú! Dnes sa spoločne pozrieme na zlomyseľné marketingové ťahy, ktoré používa každé obchodné centrum.

Zľavové pútače

Tie sú najčastejšie červené a naozaj veľké. Upozorňujú zákazníka na najrôznejšie akcie a zľavy. Doslova bijú do očí, takže sa stane len málokedy, že by si ich niekto nevšimol. Červená farba vzbudzuje v človeku pocit, že musí konať rýchlo. Táto farba nás donúti navštíviť daný obchod v obchodnom centre a pozrieť sa na produkty, ktoré sú v zľave alebo v akcii. Žiadne akcie či zľavy sa však v obchode často nenachádzajú.

Umiestnenie sekcií so zlacneným tovarom

Najprv vás do predajne nalákajú obrovské akciové tabule, potom vás v nej vrelo privíta prvá prívalová vlna zlacneného tovaru. Vy sa ním prehrabete, oddelíte nepoužiteľné od toho použiteľného a s úlovkom mierite ku kabínkam. Cestu tam vám však skríži nevídané – ďalší regál s akciovým tovarom.

Aj toto rozmiestnenie sekcií so zlacneným tovarom patrí medzi marketingové triky. Najmä ak ide o obchod, kde sa na kabínky čaká v rade. To človeka dosť rázne nabáda k tomu, aby nakukol aj do tohto regálu.

Spomaľovače

Všimli ste si niekedy, ako nezmyselne a nepochopiteľne sú regály v obchodoch rozmiestnené? Je to urobené naschvál. Hoci to na prvý pohľad zákazníka poriadne vytočí, svoj účel to splní. Zákazník kvôli regálom, ktoré sú umiestnené blízko pri sebe, musí prechádzať úzkymi uličkami, čo ho značne spomalí. A zatiaľ čo sa pomaly brodí cez úzke uličky, všíma si ďalšie regály a ďalšie produkty, ktoré by sa mu mohli páčiť.

V zajatí regálov

Keď sa zamierate na vizuálnu štruktúru predajne, uvedomíte si, že vytvára písmeno U. Police a vešiaky lemujú po obvode celý obchod, okrem toho sú však aj uprostred. Prečo je to tak? Na oklamanie zákazníka. Nech už sa totiž postaví kamkoľvek, vždy bude z každej strany obklopený len ďalším a ďalším tovarom.

Prezentovanie kompletného outfitu

Keď sa poriadne zadívate na figuríny v nákupných centrách, zistíte, že každá figurína je oblečená od hlavy až po päty. Takmer nikdy sa nestane, že by na sebe figurína mala iba tričko. Predajcovia veľmi dobre vedia, že keď človek uvidí na figuríne tričko, dokáže si ho na sebe predstaviť. Dokáže si predstaviť, ako sa s daným tričkom prezentuje. Tak prečo mu k tej predstave nepridať i nohavice a topánky? Takéto schválne nastajlované produkty sa predávajú oveľa lepšie, než keby každý produkt len tak ležal na polici sám.

Používajú lákavé vône a dobre vybranú hudbu, aby zvýšili náladu svojich zákazníkov

Čudujete sa niekedy, prečo sa zrazu cítite optimisticky pri vstupe do obchodov s odevmi? Maloobchodníci vyberajú jasné farby, kvetinové vône a hudbu, aby pripomínali zákazníkom šťastné časy v ich živote a podporovali ich. Používanie správnej arómy vytvára pre zákazníka dokonalú atmosféru a na emocionálnej úrovni ich spája so značkou. Výskum ukázal, že správna hudba dopomáha zákazníkom zostať v obchode dlhšie a utrácať tým pádom viac.

Vytvárajú lesklý a atraktívny výklad

Väčšina obchodov sa pokúša vytvoriť zobrazenie malého výberu svojich položiek za super lesklým oknom obchodu. Jasné farby, elegantný dizajn a veľa svetla spolu vytvárajú dokonalý obraz obchodu a robia ho tak luxusným.

Pohotový personál

Na rovnakom princípe fungujú aj dobre mierené rady personálu. Slečna vidí, že si do kabínky ťaháte bundu, a následne vás dobrých päť minút pozoruje, ako sa na seba v zrkadle neviete vynadívať.

Personál sa pozrie, ktorú bundu ste si vybrali a následne idú do obchodu pre veci, ktoré by sa vám k nej mohli hodiť. Následne ďalšie kusy oblečenia donesú na regál alebo stojan pri kabínkach, aby ste si ich pri opúšťaní kabínky všimli.

Ďalším spôsobom je taktika typu: „Tá blúza vám náramne pristane. No viete, ako by na vás vyzerala ešte lepšie? Keby ste si k nej dali toto!“, pričom vám do ruky vopchá bižutériu za cenu menšieho diamantu a už to ide…

Produkty podobné tým značkovým

Ak navštevujete v nákupných centrách obchody s oblečením, pravdepodobne ste si už všimli, že niektoré z obchodov ponúkajú lacný ikonický model určitej drahej značky, skrátka napodobeninu. Obchody sa tak snažia ponúknuť ľuďom dizajnovo a cenovo lákavé produkty, pripomínajúce tie od drahých značiek.