Úvod Zdravie Potraviny, ktoré je vhodné jesť len v určitú dennú dobu, inak môžu...

Potraviny, ktoré je vhodné jesť len v určitú dennú dobu, inak môžu spôsobiť zdravotné problémy

Mnohé výskumy tvrdia, že priemerný človek spotrebuje v priemere až o 20% viac kalórií, než konzumovali naši predkovia v minulom storočí. Aj keď sa v posledných rokoch stále viac zaujímame o zdravú stravu a dávame na rady odborníkov, ako získať krajšie a zdravšie telo či napríklad ako sa zbaviť nadúvania, nie je vždy nutné, ani dokonca zdravé, dodržiavať všetky pravidlá zdravého stravovania.

Napríklad také jablko, skonzumované v zlý čas, môže spôsobiť problémy s črevom. Obmedzte tieto potraviny a ak budete pamätať na nasledujúce rady, všetko bude v poriadku.

Aké potraviny jesť len v určitú dobu počas dňa?

Banány

Veľa ľudí si myslí, že banány sú skvelá potravina predovšetkým pre ranné stravovanie. Banán na raňajky, ktorý je konzumovaný na prázdny žalúdok, môže vo výsledku znížiť vašu energetickú hladinu. Najskôr si budete pripadať dobre najedení a energickí, za to môže vysoký obsah cukru, ktorý v sebe banán ukrýva. Po pár hodinách však budete unavení, vyčerpaní a poriadne hladní. Banán môže tiež ohroziť ľudí, ktorí sú náchylní k hnačkám, pretože práve banán ich dokáže s istotou vyvolať.

Ak budete chcieť raňajkovať banán aj naďalej, skúste ho kombinovať s ďalšími potravinami, najlepšie s takými, ktoré obsahujú zdravé tuky, napr. arašidové maslo.

Ryža

Ryža sa stala naozaj “módnou” surovinou a nech už ste milovníkom sushi alebo indickej kuchyne, ryža vždy nemusí byť tou najlepšou voľbou. Keďže obsahuje veľa komplexných uhľohydrátov, budete ju tráviť naozaj dlho. To je skvelá správa pre náš energetický príjem, pretože energia z ryže sa v nás drží pomerne dlho. Tienistá stránka tejto výhody sú jej vysoké kalórie, preto by ste ryžu nemali jesť v noci. Môže sa potom veľmi rýchlo stať, že vaša váha pôjde raketovo hore.

Káva

Pre mnohých ľudí je káva alfou a omegou každého rána. Sú zvyknutí ju raňajkovať, obedovať i večerať, je to ich celodenný spoločník, ale ako je to s ňou naozaj? Výskumy potvrdili, že pitie kávy pred jedlom zvyšuje našu toleranciu ku kofeínu. Navyše naše telo ráno produkuje kortizol, ktorý narúša účinky rannej kávy. Je teda lepšie chvíľu s prvou kávou počkať a nepiť ju hneď po prebudení. Pamätajte tiež na to, že nie je zdravé prevyšovať svoj odporúčaný príjem kofeínu.

Mlieko

Možno ste zvyknutí začať každý deň pohárom chutného mlieka. Bohužiaľ tento zvyk pre dospelých jedincov nefunguje nijako zvlášť dobre. Mlieko je totiž ťažko stráviteľné a jeho pitie ráno môže spôsobiť nepríjemné pálenie záhy a bolesti žalúdka.

Ak si mlieko nechcete odoprieť, môžete si dať večer pohár teplého mlieka. To upokojuje telo a podporuje pokojný spánok.

Cukry

Ak sa snažíte schudnúť alebo dodržiavate zdravú stravu, mali by ste sa cukru oblúkom vyhnúť. Všetci to ale poznáme, každého niekedy dostane chuť na sladké, a tak neodolá. Najväčšou chybou ale je, keď si dáte sladkosť ako desiatu. Hladina cukru v krvi potom začína stúpať a objavujú sa výkyvy v hladine cukru, čo môže spôsobovať únavu a nervozitu. Keď už teda nedokážete odolať pokušeniu, skúste si dať sladkú bodku po hlavnom jedle. Hladina cukru v krvi sa tak bude držať v normále a vy môžete bez problémov fungovať ďalej.

Orechy

Ďalšia pomerne moderná potravina, ktorá v posledných rokoch prežíva naozajstný boom. Orechy sú skvelé vďaka svojmu vysokému obsahu zdravých tukov a kalórií. Môžete ich s kľudom jesť celý deň, no ako nočná pochúťka nie sú úplne najlepšou voľbou. Niekedy sa totiž môže stať, že ich trávenie dokáže spôsobiť problémy so zaspávaním.

Začleňte ich do svojich raňajok a desiat. Orechy sú zdravá desiata, ktorá podporí vaše srdce, dostane do normálu hladinu vášho cholesterolu, a dokonca môže pomôcť v znižovaní telesnej hmotnosti. Nehovoriac o tom, že podporí krásu vašej pokožky a vlasov. A to už je slušných pár výhod.

Mäso

Najlepší zdroj bielkovín a vitamínov B je bezpochyby mäso. Jeho nadmerná konzumácia ale dokáže spôsobiť nadmernú záťaž tráviaceho systému. Mali by ste sa teda snažiť obmedziť konzumáciu stejkov tesne pred spaním. Ak si ale dáte mäso aspoň tri hodiny pred spaním, budete sa cítiť sýti, a navyše do seba neprijmete nadmerné množstvo kalórií. O svoju váhu sa teda nemusíte báť.

Mäso môžete jesť celý deň a vaše telo si z neho vezme toľko dôležité bielkoviny. Buďte však opatrní. Ranná konzumácia mäsa môže spôsobiť ťažkosti s trávením.

Citrusy

Dať si pohár čerstvej citrusovej šťavy sa môže javiť ako skvelý nápad. Opak je ale pravdou. Citrusy sú všeobecne veľmi kyslé a ich konzumácia bezprostredne po hlavnom jedle zvyšuje tvorbu kyselín, ktoré môžu spôsobovať tráviace problémy, ako je pálenie záhy alebo bolesť žalúdka. Po jedle teda s lahodnou ovocnou šťavou chvíľu počkajte.

Plnotučný syr

Taký toast so syrom môže kdekoho zlákať aj v neskorých večerných hodinách, každopádne je lepšie si na to nechať zájsť chuť. Syr je ťažko stráviteľný, takže môže narušovať váš spánok.

Naopak, dať si kúsok syra po jedle je výborný nápad. Obsahuje totiž vápnik, ktorý podporuje rast svalov a kostí.

Fazuľa

Fazuľa je surovina, ktorá má tiež vysoký obsah vlákniny, takže jej nočná konzumácia nie je dobrý nápad. Navyše spôsobuje nadúvanie a zníženie celkovej kvality spánku. Fazuľu si radšej dajte k obedu, vyhnete sa tak nepríjemnému pocitu plnosti.