Prečo cvičiť JÓGU? 8 pádnych dôvodov, prečo sa na jógu vrhnúť práve teraz

473

Jedni na jógu nedajú dopustiť, druhí ju majú za divné naťahovacie cvičenia len pre ženy a tretí sa jej skrátka boja. A myslím, že tých táborov bude ešte oveľa viac. Dneska sa zameriame na zbúranie pár mýtov a snáď vás presvedčíme o tom, že jóga je úžasným cvičením pre každého.

Prečo stojí za to cvičiť jógu?

1) Posilníte svaly

Aj keď to tí, ktorí jógu necvičia, veľmi nevedia, jóga je úžasná na posilnenie svalov celého tela. A to oceníte nielen v lete v plavkách. Ak máte problémy s chrbtom, tak je veľká šanca, že za to môže slabý stred tela, ktorý posilníte pravidelnou jógovou praxou. Jóga je tiež vyhľadávaným doplnkovým cvičením pre športovcov všetkého typu, pretože telo berie z holistického hľadiska a nezameriava sa len na jednu skupinu svalov. Športovci majú často silnú jednu skupinu svalstva, ktorú pre svoj šport potrebujú, ale tiež veľa svalov, ktoré sú zoslabnuté. Jóga im pomáha tento stav vybalansovať.

POZRI TIEŽ: 5 jednoduchých cvikov z jógy, ktoré vám pomôžu pri spaľovaní tuku na brušku

2) Zlepšíte svoju flexibilitu

To, že si jógou zlepšíte flexibilitu a pružnosť, vie asi každý. Tiež je to jeden z dôvodov, prečo sa mnoho ľudí bojí s jógou začať. Skrátka si myslia, že nie sú dostatočne flexibilní, aby jógu vôbec robili. A presne takí jógu potrebujú zo všetkého najviac. Prečo je pružnosť a flexibilita tak dôležitá? Pomôže od bolesti. Skrátená zadná strana stehien môže mať za následok bolesti spodných častí chrbta a stiahnuté bedrá sa vám môžu prejaviť napríklad bolesťou kolena. A je toho oveľa viac.

3) Zlepšíte balans

Jóga vám pomáha vaše telo naozaj vnímať a spolu s tým aj rozvíja zmysel pre balans. To je dôležité pri akýchkoľvek koordinovaných pohyboch. Opäť sa zmienime o športovcoch, ktorým sa vďaka jóge a zlepšenej koordinácii, môže o dosť vylepšiť technika pri športe, ktorý prevádzkujú. Balans je tiež dôležitý pre seniorov, ktorí sa často boja pádov a jóga im môže dodať potrebné sebavedomie.

4) Zmiernite stres

Jóga vás núti vnímať dych a napojiť sa na seba samého. Žiadny šport sa nevenuje dychu toľko ako jóga. Skúste sa niekedy, keď sa budete cítiť vystresovaní, zamerať len na hlboké nádychy a výdychy do brucha, uvidíte, že vaše stavy paniky za chvíľku zmiznú.

Občas sa stane, že si klienti odcvičia asanovú prax a pred savasanou (pozícia, kedy ležíte na chrbte so zavretými očami) alebo záverečnou pozíciou každej jógovej lekcie sa potichu zdvihnú a odídu s pocitom, že to dôležité majú za sebou. Asanová prax má ale iba pripraviť telo a myseľ na to, aby bolo schopné získať všetky benefity, ktoré sa vám naskytnú v záverečnej pozície savasany. Je to totiž forma meditácie, ktorá úžasne upokojuje a revitalizuje celé vaše telo.

Pokračujte na ďalšiu stranu!

 

5) Zaženiete chute na jedlo

Tento bod sa u každého bude líšiť. Záleží totiž, odkiaľ vaše chute na sladké alebo na jedlo všeobecne pramenia. Jóga má priaznivý vplyv na naše hormóny a stres, takže ak sú vaše chute spôsobené práve týmito problémami, potom si môžete byť istí, že pravidelná prax jógy vám v tomto smere dosť pomôže.

6) Zlepšíte svoje trávenie

Jóga, rovnako ako iné športy, prispieva k dobrému tráveniu. Akýkoľvek pohyb totiž uľahčuje telu vylučovanie, je najmä priaznivá pri zápche. Navyše všetky tie twisty a rotácie, ktoré v jóge robíte, masírujú vaše brušné orgány, a tak prispievajú k dobrému a efektívnemu tráveniu.

7) Zmierníte alebo sa dokonca zbavíte bolesti chrbta

V jóge nájdete pozície, ktoré vašu chrbticu pretiahnu do všetkých strán – predklony, záklony, pretiahnutie do boku a rotácie. Všetky tieto pohyby chrbtici robia dobre. K tomu všetkému jóga významne posilňuje stred tela. Ako to súvisí s chrbtom a chrbticou? Väčšina našich problémov so spodným chrbtom pramení buď zo skrátených hamstringov, alebo práve slabého stredu tela – keď správne nefunguje, musí pomôcť chrbát, ktorý v dôsledku toho bolí.

8) Zlepšíte postavenie tela

Väčšinu dňa sedíme na stoličkách alebo v kreslách, ktoré sú skôr na ozdobu než na podporu vašej chrbtice. Hrbíme sa, zatvárame hrudník, vystrkujeme bradu. Len si uvedomte, ako sedíte práve teraz, keď čítate tento článok. Ak zle sedíte alebo stojíte, časom sa to odrazí na bolestiach kĺbov, chrbta, krku, možno aj bolestiach hlavy. Jóga je skvelé cvičenie, ktoré všetky tieto neresti kompenzuje. Predlžuje chrbticu, preťahuje chrbát, otvára hrudník a ďalšie. Od toho, ako sedíme alebo stojíme, to všetko začína.

Posledná veta na záver: jóga nie je len fyzické cvičenie. Každý, kto sa do nej ponorí hlbšie, spozná, že je to oveľa viac o práci s mysľou. Jógová cesta nikdy nekončí. O tom ale možno až niekedy nabudúce.